William Zhang

Jaar:2000

De 6-jarige William (09-05-1993) krijgt pas een jaar les op de muziekschool van Triade.

Toch won hij op 4 april 2000 de eerste prijs tijdens het Bloemendaals Piano Concours. In deze landelijke competitie voor muziekschooltalenten tot en met 12 jaar moest William het opnemen tegen vijf concurenten, die niet alleen de maximum leeftijd hadden bereikt, maar bovendien al jarenlang pianoles volgen. Volgens de voorzitter van de jury op het Bloemendaals Muziekconcours de heer Willem Brons (Hoofdleraar piano aan het Conservatorium van Amsterdam) presteerde William niet alleen foutloos, maar speelde hij ook alles uit het hoofd. Daarbij produceerde hij ook nog eens een opmerkelijk goede klank. Zelfs het pedaal werd uitstekend benut.

Een bijzonder gegeven is dat William thuis niet kan beschikken over een piano, waardoor hij vijf dagen in de week naar Triade gaat. Zowel door zijn pianodocente Bernadette Boeters, als andere muziekkenners wordt William als een groot talent beschouwd.

KRISTALHELDERPIJS

In samenwerking met Pianohandel Bennink heeft William thuis de beschikking gekregen over een piano.

De Kristalhelder Prijs is op 4 mei 2000 in Pianohandel Bennink, Beatrixstraat, Den Helder, door de voorzitter van de Stichting Kristalhelder, de heer H.F.M. Brinkman uitgereikt.

Ten behoeve van zijn studie is door de Stichting Kristalhelder een studiefonds opgericht. Een belangrijke bijdrage aan dit fonds is de opbrengst van een door de Rotary uitgebrachte DVD van het Concert dat William gegeven heeft t.g.v. het 100-jarig bestaan van Rotary Nederland in Fort Kijkduin.

De opbrengst bedroeg € 8.000. De eerste DVD werd door loco-burgemeester Mirjam Don aan William uitgereikt.

In de afgelopen jaren heeft William tientallen concerten gegeven. Daarnaast heeft hij meegedaan aan belangrijke concoursen en festivals

.