Nynke Algra

Jaar:1996

JURYRAPPORT.

De 17-jarige Nynke (22-02-1979) heeft 7.5 jaar blokfluitles, waarvan de eerste vier jaar bij Marieke van der Kamp en de laatste 3.5 jaar bij Bert Honig, via het muziekinstituut Triade. Naast haar individuele lessen maakt Nynke deel uit van het blokfluit-ensemble van Triade en speelt zij regelmatig samen met diverse organisten en clavecinisten.

Nynke is een getalenteerde en gemotiveerde leerling, die dolgraag in de toekomst naar het conservatorium wil. Op eigen initiatief bezocht zij daarvoor de open dagen van de conservatoria in Amsterdam en Den Haag.

Op 10 maart deed zij mee aan het Prinses Christina Concours in Haarlem. Het daar aanwezige jurylid Han de Vries adviseerde haar absoluut voor haar beroep met blokfluit door te gaan. Nynke is muzikaal en technisch al ver gevorderd, maar kan zich nog altijd verder ontwikkelen.

Naast haar talent beschikt Nynke ook over doorzettingsvermogen. Ondanks de zware ziekte van Pfeiffer die haar dit jaar trof, heeft zij met succes voor de tweede maal een concert gegeven in de Lutherse Kerk in onze stad. Nynke spaart hard voor nieuwe instrumenten. Zij is reeds in het bezit van een goede sopraan- en altblokfluit.

De Kristalhelderprijs is op 3 september 1996 in Schouwburg "De Kampanje" uitgereikt door de Burgemeester van Den Helder, de heer W. Hoekzema.

Nynke heeft de prijs gebruikt voor de aanschaf van een prachtige Renaissance-sopraan blokfluit.

In 1998 heeft het Bestuur van de Stichting Kristalhelder besloten Nynke nogmaals een bedrag van € 500 ter beschikking te stellen voor de aankoop van een renaissance-alt blokfluit.