Marciano Pocorni

Jaar:2012

Juryrapport.

In de afgelopen jaren heeft het bestuur van de Stichting Kirstalhelder de sportcarrière van Marciano (13-07-1996) op het terrein van de rugbysport met veel belangstelling gevolgd en is onder de indruk van de vooruitgang die hij heeft gemaakt.

Marciano kwam in november 2005 als een schuchtere 9-jarige jongen samen met zijn vader naar de Rugbyclub Den Helder. Deze sport was hem aanbevolen om zich sociaal en fysiek te ontwikkelen samen met leeftijdgenoten. Hij werd ingedeeld bij de Benjamins die vrijwel wekelijks samen met de Rugby Club Waterland deelnemen aan de zgn. TBM dagen (Turven, Benjamins en Mini'''s). In de jaren daarna nam hij daaraan deel als mini.

Zijn atletisch vermogen en snelheid waren al meteen duidelijk. Toen zijn persoonlijkheid zich meer ontwikkelde wist hij dat ook effectief in het spel te benutten en zagen leek en kenner al dat hij talent had.

Zijn talent als jeugdspeler kwam tot wasdom toen hij samen met zijn vrienden speelde in het gezamenlijke Cubsteam (leeftijd 13 en 14 jaar) van Den helder en Alkmaar en later in hetzelfde team dat deelnam aan de Juniorencompetitie (15 en 16 jaar). In dat team was het overgrote deel van de deelnemers afkomstig van de Rugbyclub Den Helder.

Ondertussen had hij bij zijn keuze voor het voortgezet onderwijs gekozen voor de Rugby Academie, een opleiding waarbij naast een reguliere schoolopleiding dagelijks rugby-onderricht wordt gegeven. Deze beroepsopleiding met het accent op sport wordt gevolgd op het OSG Willem Blaeu te Alkmaar, samen met drie andere jeugdleden van Rugbyclub Den Helder. De opleiding wordt verzorgd door trainers die hoog gekwalificeerd zijn en een ruime ervaring hebben als international. Aan de opleiding zijn ook trainingskampen en stages verbonden.

Vanaf het moment dat hij de leeftijd van 13 jaar had bereikt nam hij ook deel aan de tweewekelijkse trainingen bij het Regionaal Trainingscentrum in Castricum. Daar worden jonge talenten uit het gehele district Noord West verzameld om op hoog niveau te trainen en te spelen.

Eind maart van dit jaar kreeg Marciano het heuglijke nieuws van de Bondscoach dat hij was geselecteerd voor het Nationale Team onder de 17 jaar en met het team mee zou gaan naar het Wellington International Festival 2012 van 6 tot 13 april. Dit is een gerenommeerd toernooi voor landenteams en andere sterke teams. Nadat hij in de eerste wedstrijd fraai had gescoord stond hij voor de rest van het toernooi in de basis.

Daarvoor was Marciano al geselecteerd voor het gezamenlijke team van de Nederlandse Rugby Academies. Met dit team werd van 9 – 12 mei deelgenomen aan het Crossborder toernooi in Portugal.

Een volgende prestatie van Marciano was zijn aandeel in de kwalificatie van het Juniorenteam voor de eindronde van de Nationale Sevens (rugby met 7 spelers). Tijdens de eindronde op 12 mei in Portugal behaalde het team een zeer eervolle derde plaats in een zeer sterk veld met alle grote Rugbyclubs van Nederland.

Volgens het bestuur van de Rugbyclub Den Helder heeft Marciano zich als jeugdspeler optimaal ontwikkeld en is hij nu al een excellerende speler. Zijn passie voor de sport, zijn doorzettingsvermogen en vermogen om met tegenslagen om te gaan, hebben hem daarbij geholpen.

Naast zijn opgebouwde zelfverzekerdheid heeft hij zijn natuurlijke vriendelijke en plezierige omgang behouden. Hij is daarom een hele goede teamspeler die bereid is zijn inzet ten dienste te stellen van zijn teamgenoten.

Op basis van het vorenstaande is het bestuur van de Stichting Kristalhelder van mening dat Marciano terecht is uitgekozen tot Jong Talent 2012.

De prijs is op 22 september uitgereikt door loco-Burgemeester Pia Bruin tijdens de gala-avond van Den Helder Maritiem in Schouwburg "De Kampanje".

Van de firma Swarovski ontving Marciano een prachtig horloge.

Marciano heeft de prijs gebruikt voor een buitenlandse stage.