Kimberley Meulenkamp

Jaar:2011

Juryrapport

In 2009, op 9-jarige leeftijd, is Kimberley (07-01-2000) begonnen met schermen bij de vereniging "Zeemacht" in Den Helder. Het eerste seizoen 2009-2010 heeft zij kennis gemaakt met deze sport en rustig de vaardigheden van het schermen aangeleerd en eigen gemaakt. Ook heeft ze in dit seizoen aan kleine toernooien deelgenomen.

Het tweede seizoen 2010-2011 was Kimberley zover dat ze, in overleg met haar trainer, mee kon doen aan de grote toernooien. De resultaten waren erg goed (zie onder).

In januari 2011 kon Kimberley niet verder groeien bij de vereniging "Zeemacht" en heeft ze, na een aantal gasttrainingen bij “Holland Schermen” in Alkmaar, besloten om daar verder te gaan met schermen.

Ze traint op dit moment twee keer per week op het wapen floret. Twee maanden geleden is zij door haar trainer, de heer Divendal, gevraagd of zij ook sabel wilde gaan doen voor de Nederlandse Jeugdkampioenschappen. Zij heeft twee trainingen op dit wapen gehad van haar trainer en behaalde direct Goud. Een resultaat wat niemand eigenlijk verwachtte.

Zij heeft bij de vereniging “Holland Schermen” ook de mogelijkheid om vijf keer per week te trainen en kan daarnaast privéles krijgen. Kimberley wil graag nog verder groeien in haar sport en haar trainingen uitbreiden. Daarnaast wil zij graag naar toernooien in het buitenland en ook een schermstage buiten Nederland spreekt haar erg aan.

De resultaten van Kimberley zijn:

Seizoen 2009-2010.

• Randstadtoernooi Amsterdam/Alkmaar, 2x derde prijs / tweede prijs
  • Regio competitie Alkmaar, 2x derde prijs / tweede prijs
  • Regio-equipe toernooi, tweede prijs
  • Clubkampioenschap Zeemacht, eerste prijs / clubkampioen
  • Clubkampioenschap Alkmaar, tweede prijs

Seizoen 2010-2011.

• Waterlandtoernooi  Purmerend,  derde prijs
  • Sista-cup Amsterdam, derde prijs
  • Arnhems meisjestoernooi, tweeede prijs
  • e Rijnland Jeugdschermtoernooi Oegstgeest,  eerste prijs
  • Korenbloemtoernooi Wageningen, eerste prijs
  • Nederlandse Kampioenschappen floret,  derde prijs
  • Nederlandse Kampioenschappen Sabel, eerste prijs

De hoofdtrainer van haar vereniging "Holland Schermen", de heer Jeroen Divendal, kent Kimberley als een mentaal talent dat opvalt door haar leergierigheid en besluitvaardigheid. Volgens hem heeft zij dit seizoen diverse ervaren concurrenten het nakijken gegeven met deze doelgerichte houding. Hij is van mening dat Kimberley een diamantje is, waarvan het bijslijpen veel vreugde zal brengen voor zichzelf, de vereniging Holland Schermen, maar zeker ook voor Nederland omdat zij de weg is ingeslagen naar een Olympische medaille.

Het bestuur van de Stichting Kristalhelder is van mening dat op basis van het vorenstaande Kimberley terecht “Jong Talent 2011 van de Gemeente Den Helder” genoemd kan worden.

Met het toekennen van de prijs van € 1.750 wil het bestuur van de Stichting Kristalhelder Kimberley belonen voor haar inzet en doorzettingsvermogen.

De prijs is op 12 november 2011 door de Burgemeester van Den Helder, de heer K, Schuiling, uitgereikt tijdens de gala-avond van Den Helder Maritiem in Schouwburg "De Kampanje".  Na de prijsuitreiking gaf Kimberley samen

met Milja Mondt (Nederlands Kampioen Junioren 2011) een demonstratie voor een enthousiaste publiek.

Kimberley heeft de prijs gebruikt voor het volgen van extra lessen en het deelnemen aan (buitenlandse) toernooien

In januari 2015 is Kimberley opgenomen in de nationale selectie voor de Europese Jeugd Kampioenschappen in het Sloveense Maribor, welke van 24 tot en met 28 februari 2015 worden gehouden. In deze selectie is zij één van de twee Nederlandse troeven in de categorie dames cadetten individueel. Gezien deze prestatie heeft het Bestuur besloten Kimberley een extra financiële ondersteuning te geven van € 500,-- als tegemoetkoming in de kosten die verbonden zijn aan haar uitverkiezing.