Joey Nieuwenhuis

Jaar:2013

Juryrapport

Voor de 20-jarige Joey(16-04-1993) is muziek en het schrijven van composities en gedichten een belangrijk onderdeel van zijn leven. Zijn leven kenmerkt zich door veel psychische problemen. Door de ontdekking van zijn muzikaliteit is hij hier voor een deel door heen gekomen en kan hij op een goede wijze zijn emoties uiten in de muziek.

Joey speelt pas 1.5 jaar piano terwijl tegelijkertijd bleek dat hij veel talent heeft voor het componeren. In de afgelopen tijd heeft hij 3 maal een pianostuk geschreven, daarnaast schrijft hij ook songteksten en gedichten, die hij gebruikt in zijn muziek. Hiermee heeft hij op een internationaal (internet)dichtersforum een eerste prijs gewonnen waardoor hij een eigen (internet)pagina met zijn gedichten heeft mogen vullen. Daarnaast heeft hij met een eigen compositie deelgenomen aan het Prinses Christina Concours. Ook is hij opgetreden tijdens het "Rondje Piano Schagen" (www.rondjepianoschagen.nl)

Joey heeft de afgelopen anderhalf jaar les gehad van docente Schoolmuziek Marieke van der Kamp uit Den Helder, die de opleiding piano en orgel heeft gevolgd aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.

Volgens haar heeft Joey zich in korte tijd enorm ontwikkeld en is hij op weg een goede pianist/componist te worden. Joey is een hardwerkende leerling met veel talent. Hij legt veel gevoel in zijn spel en weet dit ook in zijn eigen composities te verwezenlijken. Op het gebied van het componeren is Joey een autodidact maar zijn composities worden door deskundigen als veelbelovend gevonden.

Gezien de grote belangstelling van Joey voor het componeren is hij door Marieke van der Kamp doorverwezen naar haar collega Maurice van Elven, deze ontving zijn opleiding aan het conservatorium van de Vereniging "Muzieklyceum" te Amsterdam.
Naast orgel en koordirektie studeerde hij compositie o.l.v. Robert Heppener. Momenteel is hij werkzaam als componist, organist, koordirigent en muziekleraar. . (www.mauricevanelven.nl)

Na een intake-les is Maurice van Elven van mening dat Joey een muzikale en creatieve knaap is, die zeker talent heeft om compositie te gaan studeren aan een conservatorium. Daardoor zal hij scholing krijgen in harmonie en vormleer, waarmee hij in de toekomst in staat is zijn muzikale ideeën nog beter te realiseren. Joey wil graag 1x per 14-dagen les gaan nemen bij Maurice van Elven in Amsterdam. Een probleem zijn de kosten die hieraan verbonden zijn. Het winnen van de Kristalhelder Prijs zou dit voor hem mogelijk maken.

Door zijn psychische problemen is het volgen van onderwijs voor Joey niet altijd eenvoudig. Na het afronden van het Vmbo, volgt hij momenteel het 1e jaar verpleging aan het ROC. Hij is echter zo door het componeren gegrepen, dat hij alles in het werk stelt om aan een conservatorium te gaan studeren.

Het bestuur heeft veel bewondering voor Joey omdat hij ondanks zijn problemen uitermate gemotiveerd is zijn passie te verwezenlijken. Hiermee is hij een goed voorbeeld voor vele jeugdigen die in hun leven ook met tegenslagen worden gecontronteerd.

Op basis van het vorenstaande is het bestuur van de Stichting Kristalhelder van mening dat Joey terecht is uitgekozen tot Jong Talent 2013.

Wethouder Wiltrude Turnhout- van den Bosch (cultuur en sport) overhandigde de cheque van

€ 1.750. aan Joey op vrijdagavond 14 juni tijdens het Sportgala in de stadshal van Schouwburg "De Kampanje".

Na de prijsuitreiking speelde Joey voor een zeer aandachtig publiek een eigen compositie met als titels"Delusion in the summer wind" en "Claire de Lune" van Debussy.

Joey heeft de prijs gebruikt voor het volgen van extra lessen in componeren