De stichting Kristalhelder is op 3 september 1991 opgericht ter gelegenheid van de opening van het nieuwe hoofdkantoor van Swarovski Benelux in Den Helder.

In plaats van bloemen of andere geschenken werd aan de genodigden gevraagd een bedrag te storten t.b.v. de stichting Kristalhelder. Het ontvangen bedrag is door Swarovski Den Helder verdubbeld. Daarnaast is een bijdrage ontvangen van de stichting "Organisatie Sportevenementen Den Helder".

Uit het stichtingskapitaal wordt de geldprijs aan een jong talent en de bijdrage voor de gehandicaptensport verstrekt .

Vanaf 1992 zijn in totaal 172 kandidaten voorgedragen als een bijzonder talent.  Aan 31 van hen is de "Kristalhelder Jong Talent Prijs" toegekend.

Het betreft de diciplines ballet, judo, piano (3x), schrijver/dichter, voetbal, dirigent/organist, rolstoelbasketbal, blokfluit, golf, tennis, harp, nunchaku, paardrjden, schaken, zwemmen (2x), wielrennen, dammen, viool, atletiek, saxofoon, onearmed muzikant, schermen, rugby, componist/pianist en bowlen.

Tevens is aan een drietal jongeren een aanmoedigingsprijs uitgekeerd op het terrein van atletiek, ballet en goochelen. Op de foto rechts ontvangt Chris Wagemakers (www.feestgoochelaar.nl) zijn aanmoedigingsprijs.

In de afgelopen jaren heeft de stichting Kristalhelder een bedrag van € 36.750 aan de prijswinnaars uitgekeerd