Fleur van Velsen

Jaar:2018

Juryrapport

De 12 jarige Fleur speelt 4.5 jaar viool. Zij is op Curacao met lessen begonnen en is als jongste leerling opgenomen in het Young Strings Curacao Orkest. Zij behaalde daar op 9 jarige leeftijd haar A-diploma viool. Sinds juli 2016 woont Fleur weer in Nederland en volgt zij vioollessen bij Triade. Naast haar lessen neemt zij deel aan een klassiek ensemble en op vrijdagmiddag aan "TN mix", waar zij samen met leeftijdgenoten met andere instrumenten speelt. Naast de jaarlijkse open dagen, het eindconcert Triade en de "dag van de muziek", heeft Fleur gespeeld tijdens de jonge strijkersdag in Theater "Koningsduyn" te Castricum. In juni jl. heeft zij opgetreden bij het Triade Talentenconcert. Zij was een van de zes leerlingen die daarvoor zijn uitgenodigd. Zij heeft daar "Schindlers List" ten gehore gebracht. Fleur moet veel studeren om op niveau te komen en te blijven. Zij doet dat uit zichzelf.

Net als violiste Lisette Carlebur (Kristahelder Jong Talent 2006, zij behaalde in juni 2018 haar Bachelor aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam), heeft ook Fleur een duidelijke visie wat zij wil bereiken. Haar grote doelen zijn het toewerken naar een auditie voor het Noord Hollands Jeugdorkest. Zij hoopt dit in 1 á 2 jaar te bereiken. Haar uiteindelijke doel is toegelaten te worden tot het Conservatorium.

Volgens Jussie Paanaanen, docent viool bij Triade, neemt Fleur haar hobby zeer serieus en werkt ze er hard voor. Met betrekking tot een van haar doelen, lid te worden van het N.H. Jeugdorkest, moet zij door haar leeftijd en bepaalde technische eisen nog even geduld hebben. Haar ambitie is echter zeer bijzonder.

Volgens haar (oude) meester Eric van der Veeken van de Algemene Basisschool Comenius heeft Fleur een belangrijke eigenschap, namelijk dat zij ontzettend zichzelf is. Daarnaast beschikt zij over een enorm goede werkhouding en over veel doorzettingsvermogen. Dit hielp haar niet alleen bij haar schoolwerk maar is ook belangrijk bij het vioolspelen. Zij stond regelmatig voor de klas te spelen, waar zij met veel enthousiasme en overtuiging haar vioolspel liet horen. Fleur was in de klas altijd rustig en bescheiden, maar als zij muziek mocht maken begon ze te stralen. Vioolspelen is echt haar ding.

Volgens haar ouders en broer is Fleur gewoon een heel lief kind, met van jongs af aan een grote liefde voor haar viool. Zij is introvert, verlegen en bescheiden, zeker geen kind dat op de voorgrond aanwezig is. Het is dan ook wonderlijk om te zien dat zij met haar viool wel zoveel mogelijk op het podium wil staan. Het liefst in een ensemble of orkest, maar ook alleen staat zij haar "mannetje". In de twee en half jaar dat ze les heeft in Den Helder heeft zij haar weg opnieuw gevonden en blijft ze groeien.

Fleur is dit jaar gestart op het Lyceum aan Zee in Den Helder.

Op basis van het vorenstaande heeft het bestuur van de Stichting Kristalhelder met zeer veel plezier en enthousiasme de Kristalhelder Jong Talent Prijs 2018 aan Fleur toegekend.