Eelke Meijer

Jaar:1998

JURYRAPPORT.

De 17-jarige Eelke (20-01-1981) is leerlinge van OSG Nieuwediep en zit in de zesde klas van het Atheneum. Zij is op 9-jarige leeftijd begonnen met harplessen aan het muziekcentrum "Triade".

Op 15 jarige leeftijd heeft Eelke besloten dat zij wil gaan studeren aan een conservatorium. Na overleg met Erika Waardenburg, uitvoerend musicus en hoofdvakdocente harp aan de conservatoria van Utrecht en Amsterdam, is zij aangenomen op het Utrechts Conservatorium. Hier studeert zij 1 a 2 maal in de week harp en volgt zij de theorielessen in het kader van de vooropleiding op de vakstudie harp, die zij na afronding van haar middelbare schoolopleiding wil gaan volgen. Volgens mevrouw Waardenburg is zij een veelbelovende leerlinge waarvan veel kan worden verwacht. Zij vindt de inzet, de betrokkenheid en de discipline van Eelke opvallend.

Naast haar huiswerk voor het VWO oefent zij dagelijks enkele uren op haar harp. Toch heeft zij geen bijzondere vrijstellingen nodig.

Naast haar twee studies speelt zij in twee harpesembles bij Triade. Daarnaast is zij lid van het Noord-Hollands Jeugd Orkest. Dit orkest bestaat uit getalenteerde jonge leerlingen tussen de 13 en 23 jaar.

Eelke heeft opgetreden in Fort Kijkduin, op de opening van het Europees Harpsymposium en tijdens de 4-mei viering in Hoorn.

Samen met Kristalhelder Jong Talent 1996, blokfluitspeelster Nynke Algra heeft Eelke een conert gegeven. Tenslotte heeft zij deelgenomen aan het concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland.

KRISTALHELDERPIJRS

De Kristalhelder Prijs is op 7 september in het stadhuis uitgereikt door de Burgemeester van Den Helder, de heer W. Hoekzema.

Eelke heeft de Kristalhelder Prijs gebruikt voor de aanschaf van muziekboeken en een standaard.