Diana Pover

Jaar:1995

JURYRAPPORT.

Diana (27-05-1983) doet sinds anderhalf jaar aan rolstoelbasketbal. Zij lijdt aan de ziekte van Willebrord en heeft problemen met de stolling van haar bloed.

Zij begon haar carriëre bij JBC. Dit is niet verbazingwekkend aangezien haar moeder Irma zelf aktief is in het eerste team van de Julianadorpers. Diana komt voorlopig in het tweede uit. De familie Pover ziet de toekenning van de Kristalhelder Prijs als de bekroning op hun doorzettingsvermogen. De familie weet pas sinds vijf jaar dat zij de ziekte hebben en dat heeft vele moeilijke momenten opgeleverd.

In de korte tijd dat Diana basketbalt heeft zij volgens kenners grote progressie gemaakt. Hierdoor haalde bondscoach Ben Klerks haar naar de centrale trainingen van de nationale jeugdploeg. Daarvoor moet zij om de 14-dagen naar Dordrecht of Utrecht. Drie uur achter elkaar trainen met tussendoor vijf minuten pauze om te drinken. Loodzwaar vindt Diana dat.

In samenwerking met de firma Sunrise Medical (Gert Jan van der Linden) heeft Diana een speciaal voor haar gemaakte wedstrijd-rolstoel ontvangen.

De Kristalhelder Prijs is op 5 september 1995 uitgereikt door de heer Ben Klerks (Bondscoach Rolstoelbasketbal Nederland) in het Swarovski Huis in Den Helder. Tijdens een toernooi demonstreerde Diana haar nieuwe stoel aan o.a. de heren Brinkman en Spiekerman van de Stichting Kirstalhelder.