Debby Cornielje

Jaar:2009

De passie voor de saxofoon is bij Debby (28-11-1991) in 1999 begonnen. Na één jaar algemene vorming bij Triade is zij lid geworden van de muziekvereniging Winnubst, waar zij op saxofoonles is gegaan. Na een jaar mocht zij in het leerlingenorkest gaan spelen. Via dit orkest en het brugorkest werd zij in 2005 als jongste lid toegelaten tot het harmonieorkest.

Vanaf 2003 heeft Debby les van Ati Lust, saxofoondocente bij Triade. Vanaf het begin viel haar tomeloze inzet en haar constante wil om te leren op.

Naast het harmonieorkest speelt Debby vanaf 2006 in de Bigband "Franky Goes to....". Sinds 2008 is zij ook lid van een nieuw saxofoonensemble "Sax e Piu" o.l.v. Ati Lust.

Vanaf 2004 heeft zij bijna jaarlijks met goed gevolg een Hafabra-examen afgelegd. Zo behaalde ze het A, B en C diploma. Deze reeks is op 16 mei 2009 afgesloten met het behalen van het Hafabra D-diploma, het hoogste amateurdiploma in de blaassector. Dit gebeurde tijdens het Winnubst Proms Concert in Schouwburg "De Kampanje".

Eveneens in 2009 heeft Debby een masterclass gevolgd bij Johan van der Linden, sopraansaxofonist van het Aurelia Saxofoonkwartet en hoofddocent aan het Conservatorium Utrecht.

Debby zit in 6-vwo. Dit betekent dat zij naast school, veel vrije tijd moet inleveren voor oefenen en de nodige optredens. Om dit vol te houden is een sterke discipline nodig, wat voor een meisje in deze leeftijdscategorie niet vanzelfsprekend is.

De prijs voor het Jong Talent 2009 is op 28 november 2009 tijdens de Gala-avond van Den Helder Maritiem in Schouwburg "De Kampanje" door de Burgemeester van Den Helder, de heer K. Vriesman, uitgereikt.

Aansluitend trad ze samen met het Helders Visserskoor op voor een volle schouwburgzaal

Debby heeft de prijs gebruikt als bijdrage voor de aanschaf van een nieuwe saxofoon.