Chantal de Koning

Jaar:1999

JURYRAPPORT.

Met de uitverkiezing van Chantal (04-05-1977) tot Jong Talent 1999 haalde de Stichting Kristalhelder een ervaren sportvrouw in haar gelederen.

De 22-jarige Chantal was reeds Nederlands Kampioen Kata dames in 1997 en 1998. Dit jaar behaalde zij bij de Open Nederlandse Kampioenschappen Nunchaku in Breukelen voor de 3e maal de Nederlandse titel kata dames. Wederom was zij niet te evenaren. Deze prestatie is zeker in de vechtsport een unicum. Naast deze prestatie is Chantal er in geslaagd als enige vrouw in Nederland te slagen voor het diploma Rijks leraar Marial Art Nunchaku.

Wie had dit verwacht van een meisje dat op haar 6e helemaal gegrepen was door ballet. Op haar 12e was ze op ballet uitgekeken en toen zij op vakantie in Spanje een aantal mensen bezig zag met karatetraining was ze helemaal verkocht. Dat wilde zij ook. Vanaf die tijd traint zij al 10 jaar samen met haar trainer Ab de Wit. Op haar 16e zag zij in Utrecht een demonstratie Nunchaku. Binnen twee jaar behaalde zij de zwarte band in het Nunchaku.

Naast de wedstrijden geeft Chatal les in wedstrijdtraining Nuchaku en karateles aan de jeugd van Dun Hong, terwijl zij zelf ook nog lessen volgt in deze sport. Ook beoefent zij de sport Jiujitsy.

Het bestuur van Kristalhelder is niet alleen onder de indruk van genoemde sportprestaties, maar heeft ook grote bewondering voor de voorbeeldwerking en de uitstraling die Chantal heeft voor de jeugd. Door haar inzet en voorbeeld zijn vele tientallen jeugdigen in Den Helder actief een sport gaan beoefenen.

De prijs is op 24 september door de Burgemeester van Den Helder, de heer W. Hoekzema,  in het stadhuis uitgereikt.

Chantal heeft de Kristalhelder Prijs gebruikt voor het volgen van lessen in doventaal.