Celina Triest

Jaar:1992

De 11-jarige Celina (20-03-1980) zit sinds één jaar op de Nationale Balletacademie in Amsterdam. Hiervoor forenst zij iedere dag tussen Den Helder en de hoofdstad.

Volgens haar moeder danst Celina van kleins af aan. Op een dag maakte zij een verkeerde beweging en moest naar de dokter. Deze zei dat het wellicht goed was om haar op ballet te doen om op die manier de voetstand te corrigeren. Bij de balletschool van Marry Ponsen, die kinderen vanaf zes jaar aanneemt, werd de toen vijfjarige Celina "gekeurd" en goed bevonden. Vanaf die tijd is ze helemaal bezeten van ballet.

Op 9-jarige leeftijd werd Celina door een vriendin attent gemaakt op een advertentie voor auditie bij de Nationale Balletacademie, die getalenteerde kinderen vanaf 10 jaar aanneemt. Beide meisjes kwamen door de loodzware selecties heen en mochten een auditiejaar aan de academie volgen. Daarna volgde de officiële acceptatie. Iedere dag staat Celina om zes uur naast haar bed. Met de trein naar Amsterdam lessen volgen en om 18.45 uur weer terug in Den Helder. Tijdens deze lange dag krijgen de studenten naast balletles gewoon basisonderwijs. Zelfdicipline is dan ook een vereiste.

De kristalhelderprijs is op 7 september in het Hoofdkantoor van Swarovski Benelux te Den Helder uitgereikt door de heer H. in der Rieden van de Nationale Balletacademie Amsterdam.

Celina heeft de Kristalhelder Prijs gebruikt voor een stage in New Mexico. Hier leerde zij vooral de verschillende dansstijlen. De stage verruimde haar blik en gaf nieuwe perspectieven om in haar eigen techniek toe te passen.

In 1995 heeft Celina van de Stichting wederom een geldbedrag ontvangen voor een stage in Keulen. Hier volgde zij cursussen op het gebied van moderne dans. Aan deze stage koppelde zij een training in Zwitserland bij de in de danswereld zeer bekende choreograaf M. Bejart.

In april 2000 heeft het bestuur van de Stichting Kristalhelder een bezoek gebracht aan het Lido in Parijs, waar Celina als danseres werkzaam was.