Ashley Kloos

Jaar:2019

Ashley is een gedreven muzikante die haar hoofdinstrumenten dwarsfluit en piccolo met een enorme passie bespeelt en haar droom najaagt om op het Conservatorium haar muzikale top te bereiken

Als 6-jarig meisje is zij begonnen aan haar Algemeen Muzikale Vormng met een blokfluit, waarna al snel de overstap naar dwarsfluit volgende. In de daarop volgende jaren leerde ze diverse instrumenten bespelen, zoals saxofoon, trompet en drums. In de blazersklas van de Prinses Margrietschool bespeelde zij een bariton.

Haar talent werd al spoedig opgemerkt want ze had de eer om als 10-jarige muzikante geselecteerd te worden voor het Koningsorkest van Classic FM. Zij is een van de 20 kinderen uit heel Nederland die uitgekozen zijn om deel uit te maken van dit orkest. Classic FM had een wedstrijd uitgeschreven om jong muzikaal talent tussen de 8 en 15 jaar de gelegenheid te geven om met een symfonisch orkest op te treden. Daarvoor moest een filmpje worden gemaakt waarin de kandidaat zijn of haar muzikaliteit kon demonstreren. Ashley stuurde een filmpje in waarin zij een solo uit de Pirates of the Caribbean speelde met begeleiding van de drumfanfare van Kunstzin. Via Facebook kon op de inzendingen worden gestemd. De 50 inzendingen met de meeste stemmen gingen door naar de volgende ronde waarin deskundigen 20 muzikanten selecteerden op basis van muzikaliteit. Het Koningsorkest bestaat naast de 20 geselecteerde muzikanten uit het Jong Orkest van het Domstad Jeugdorkest.

Op dit moment speelt Ashley bij Muziekvereniging Kunstzin in Juliandorp in het orkest, drumfanfare en het dweilorkest. Op haar school doet ze steevast mee met alle open podiumactiviteiten. Naast muziek is zij ook actief als lid van het Artistry Color Guard team van Kunstzin.

Ashley heeft op 19 mei tijdens een concert twee prachtige solo's gespeeld op dwarsfluit en piccolo. Op 12 juni is zij geslaagd voor het theoretisch B examen gevolgd door het met succes halen van het praktisch muziekexamen op 29 juni in Ursem. Tijdens dat examen heeft zij delen gespeeld uit een concertsolo die van een beduidend hoger niveau waren dan vereist voor dat examen.

Na de vakantie begint zij aan een solowerk voor fluit en orkest wat tijdens het nieuwjaarsconcert in januai 2020 zal worden uitgevoerd.

Verder sport Ashley als keepster bij de Julianadorper Handbalvereniging JHC, waar ze sinds kort ook jeugdscheidsrechter is.

Ashley zit in de 2e klas van de Mavo op het Juniorcollege in Julianadorp en gaat in september op 13 jarige leeftijd als zeer vroege leerling naar de 3e klas. Ze doet het uitstekend op school en haalt prima cijfers, hierbij helpt het zeker dat ze geniet van het schoolleven. Zij heeft zich zelfstandig ingeschreven voor alle talentenuren en ze doet met allerlei culturele aktiviteiten op school mee.

Ashley wil na het afronden van de Mavo doorstromen naar de Havo omdat zij weet dat zij dat diploma nodig heeft om toegelaten te worden tot het Conservatorium. Om deze reden doet zij ook een vak extra omdat voor de Havo een examenvak meer nodig is als voor de Mavo.

Op basis van het vorenstaande heeft het bestuur besloten dat de Kristalhelder Jong Talent Prijs 2019 aan Ashley Kloos wordt toegekend.

Kristalhelder Jong Talent Prijs.

Ashley zal de bijdrage van € 2.500 besteden aan workshops en extra lessen bij topdocenten om haar muzikaliteit verder te ontwikkelen en als voorbereiding op haar Conservatoriumstudie.