Amber van der Kruk

Jaar:2015

Juryrapport

Amber zwemt sinds 3 jaar met een S14 classificatie. Dit is de paralympische classificatie voor verstandelijke gehandicapten. Binnen een jaar na het verkrijgen van de S14 classificatie is Amber gescout door de talentcoach van het Paralympisch zwemteam en maakt zij deel uit van de districtselectie met goede vooruitzichten om te worden opgenomen in de Paralympische Junioren/Jeugd selectie. Zij heeft zich als jongste zwemster met een S14 classificatie al een paar keer weten te plaatsen voor de Nederlandse Junioren en Jeugdkampioenschappen, zowel op de korte baan (25m bad) als de lange baan (50m).

De successen komen Amber niet aanwaaien. Door haar verstandelijke handicap is het uitzonderlijk moeilijk voor haar om instructies om te zetten in handelingen. Het duurt daarom veel langer voor Amber om zich nieuwe zwemtechnieken eigen te maken. Dit alles vergt veel geduld en doorzettingsvermogen van Amber, maar ook van haar trainers. Instructies moeten veelvuldig herhaald worden en het is iedere keer een uitdaging voor de trainers om een vorm te vinden die bij Amber aanslaat.

Amber traint gewoon mee met haar "normale" medezwemmers. Dit levert voordelen op want zo kan zij zich optrekken aan de prestaties van haar zwemvriendjes en -vriendinnetjes. Maar het levert voor haar ook frustraties op omdat zij constant wordt voorbij gestreefd door haar trainingsgenoten. Gelukkig zwemt zij in een leuke groep zwemmers en begeleiders die met veel onderlinge waardering en respect met elkaar omgaan.

Amber is een ontzettend gemotiveerde sportster die inmiddels 7.5 uur per week traint, ook in de aller vroegste ochtenduren van half 6 tot half 7!!! Daarnaast is zij uit eigen beweging begonnen met extra krachttrainingen. Een aantal keren per seizoen gaat zij naar speciale trainingen van de paralympische districtploeg in Drachten.

Amber heeft in de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt, zowel als sporter als persoon. Zo heeft zij haar persoonlijke toptijden het afgelopen jaar enorm aangescherpt en zich daarmee als best geplaatste junior hoge posities verworven op de nationale ranglijsten. Onlangs behaalde zij drie keer een gouden medaille bij de Open Belgische Paralympische Zwemkampioenschappen in Antwerpen. Daar zwom zij maar liefst drie persoonlijke records.

Daarnaast heeft Amber leren omgaan met de druk van grote wedstrijden en ook met sportieve tegenslagen en teleurstellingen.

Het is Amber's grote droom om voor Nederland uit te komen bij de Paralympische Spelen. Haar idool en grote voorbeeld is Ranomi Kromowidjojo. Het traject om daar te komen zal nog veel obstakels hebben voor Amber, maar zij maakt zeker kans om haar droom uit te laten komen. Vele uren moeten worden getraind en vele kilometers moeten worden gereisd.

Amber volgt het Bijzonder Onderwijs aan het Linie College.

Met het toekennen van de Kristalhelder Jong Talent Prijs wil het bestuur Amber belonen voor haar strijd en doorzettingsvermogen. Amber is een prachtig voorbeeld voor vele jeugdigen die met tegenslagen geconfronteerd worden, maar uitermate gemotiveerd zijn hun passie te verwezenlijken.

Op basis van het vorenstaande is het bestuur van de Stichting Kristalhelder van mening dat Amber terecht is uitgekozen als Jong Talent van 2015.

De prijs is op 25 juni aan een trotse Amber uitgereikt door de Burgemeester van Den Helder, de heer Koen Schuiling, tijdens het Sportgala in de stadshal van Schouwburg "De Kampanje". Na afloop bedankte Amber iedereen die haar helpt om haar talent verder te ontwikkelen.