Aldert Fuldner

Jaar:1995

Aldert (08-12-1971) is op 19 mei 1995 afgestudeerd in koordirectie aan het Alkmaars Conservatorium van de Hogeschool Alkmaar. Hij behaalde een 8 als eindcijfer. Hij wordt getypeerd als een veelbelovend dirigent, die als een "jonge hond" op muzikaal gebied nog zo hongerig is, dat hij bij wijze van spreken alles wel zou willen opeten wat hem voor de mond komt.

Zijn affiniteit met muziek begon voor buitenstaanders vorm te krijgen bij zijn functioneren als aankomend organist en later als dirigent in de Nicolaas Kerk in Den Helder. Geleidelijk is hij zich ook in andere verbanden breder gaan ontplooien.

Na zijn middelbare school werd hij toegelaten op het Conservatorium in Alkmaar, waar hij - ook met veel doorzettingsvermogen op minder gemakkelijke momenten - met succes zijn opleiding kon afronden.

Aldert is dirigent van:
- het Nicolaaskoor;
- de Operettevereniging Harmonie
- het Stedelijk Muziekkorps;
- het Gemengd koor Rejocie.

Daarnaast is hij organist bij het Nieuwedieper Visserskoor en volgt hij privé een studie orgel.

De Kristalhelderprijs is op 5 september uitgereikt door de heer K.J. Venneker in het Swarovski Huis in Den Helder.

Met behulp van de Kristalhelder Prijs heeft hij in 1995 de kans aangegrepen om de draad van het orgelspelen weer op te pakken en een masterclass te volgen bij Teke Bijlsma in Haarlem. Tijdens de lessen bleek het goed te klikken tussen hem en zijn leeraar. In 2000 is Teke Bijlsma 65 jaar geworden en langzaam maar zeker heeft Aldert zijn bedrijf overgenomen.  Van Aldert als organist zijn een tweetal CD's uitgekomen. Daarnaast zijn met de diverse koren verschillende CD's gemaakt.