Aanmoedingsprijs

Jaar:2017

Het bestuur van de Stichting Kristalhelder heeft besloten dat in 2017 geen "Kristalhelder Jong Talent Prijs" zal worden uitgereikt. In plaats daarvan wordt aan vier jonge inwoners een aanmoedigingsprijs van elk € 500 toegekend.

De prijswinnaars zijn: de 18-jarige danseres Phoebe Blenkers, de 17-jarige bowlster Denise Blankenzee, de 11-jarige kunstschaatster Kookai Nowack en de 19-jarige schoonsprngster Lianne Steeman.

Phoebe Blenkers

Phoebe is na haar geboorte in Nederland met haar moeder terug gegaan naar haar vader in Mexico. Zij danst al vanaf haar 3e jaar. In 2016 heeft zij het besluit genomen om naar Nederland terug te gaan om daar haar droom als danseres waar te maken. Een mogelijkheid die in Mexico niet is te realiseren. Hiervoor heeft zij in Mexico veel achtergelaten: haar ouders, broertje, familie en vrienden. In Nederland woont ze nu bij  haar Oma in Den Helder. Phoebe studeert momenteel aan de Havo, zij haalt goede resultaten ondanks dat ze de Nederlandse taal niet goed beheerst. Phoebe is gepassioneerd, gediciplineerd en gedreven in alle vormen van dans, van klassiek en modern ballet, hip/hop, breakdance, etc. Zij heeft auditie gedaan bij het "Institute for Performing Arts" van Lucia Marthas in Amsterdam en is daar aangenomen. Gezien de grote inzet en opoffering die Phoebe heeft laten zien om haar doel te bereiken, verdient zij de aanmoedigingsprijs.

Denise Blankenzee

Denise heeft vanaf haar 11e jaar een sportdrive die maar zelden voorkomt. Van jongs af aan heeft zij zich tot doel gesteld om de beste bowlster van Europa te worden. Zij heeft in de afgelopen jaren het jeugdbowlen in Nederland op de kaart gezet. Ook in het buitenland wordt met grote bewondering naar prestaties gekeken. Zij is de jongste EK speelster ooit en meervoudig (5x) Nederlands Kampioen in de singles en dubbelklasse. Haar grootste prestatie was dit jaar het Europese Kampioenschap in de Masters klasse en twee bronzen medailles bij teamevents en singles in Helsinki. Zij is verreweg het jongste lid van de voorselectie bij de Senioren Dames voor het WK Senioren in Koeweit. Van de Nederlandse Bowling Federatie heeft zij de I.T. status (Internationaal Talent) ontvangen. Zij geeft clinics aan jonge kinderen om haar sport verder uit te dragen. Denise verdient ten volle deze aanmoedingsprijs.

Kookai Nowack

Kookai is vanaf haar 4e jaar bezig met haar passie: het kunstschaatsen. Zij traint maar liefst 6x per week bij de Alkmaarse IJsclub. Nu ze 11 jaar is, groeien haar ambities met als doel het deelnemen aan het Nederlands Kampioenschap. Naast de vele uren op het ijs doet zij aan ballet en droogtraining voor  lenigheid, kracht, performance en uithoudingsvermogen. Dit is alleen vol te houden door een grote dosis enthousiasme en liefde voor haar sport. Kookai schaatst in de categorie Mini's van de KNSB en heeft deelgenomen aan de finale van de KNSB-A Cup, de International Stars on Ice Cup en de gewestelijke kampioenschappen. Het bestuur is onder de indruk van de vele offers (reistijd, kosten en inzet) die Kookai elke week brengt. De aanmoedigingsprijs is dan ook een verdiende beloning.

Lianne Steeman

Lianne heeft in haar sport schoonspringen in korte tijd een grote ontwikkeling door gemaakt. Vanaf jonge leeftijd heeft zij met veel plezier in Den Helder aan schoonspringen gedaan. Door het ontbreken van faciliteiten was dit meer recreatief dan op topsport gericht. Zij heeft zich daar niet bij neer gelegd, zo reisde zij in haar examenjaar van de Havo twee maal per week naar Amsterdam om extra trainingen te volgen. In haar eerste studiejaar van de opleiding Gymdocent aan de Hoge School van Amsterdam combineerde zij haar studie met 5 a 6 keer trainen. Omdat zij haar dromen waar wil maken is zij verhuisd naar de CTO campus in Eindhoven en zet daar haar studie voort aan de ALO. In de afgelopen jaren heeft zij zich herhaaldelijk geplaatst voor deelname aan het Nederlands Kampioenschap. Samen met partner Kirsten Veltman werd zij in 2015 Nederlands Jeugdkampioen Synchroonspringen. In 2016 behaalde zij het NL teamlimiet op de 1 meter plank en een bronzen medaille op hetzelfde onderdeel. In juni 2017 is Lianne Nederlands Kampioen Senioren geworden op zowel de 1-meter als de 3-meter plank. Lianne is een echte topsportster die alles voor haar sport over heeft, maar daarnaast haar studie aan de ALO niet verwaarloost. Zij is een voorbeeld voor vele jongeren en verdient voor 100% de aanmoedigingsprijs.